Masalah Kulit IBU HAMIL



ehsan en.google


Masalah kulit yang biasa terjadi pada IBU HAMIL disebabkan perubahan hormon dan bayi yang anda kandung semakin membesar.Biasanya perubahan kulit tidak menyebabkan masalah kesihatan pada ibu.

Memandangkan masalah lain yang tidak berkaitan dengan kehamilan juga boleh menyebabkan perubahan warna kulit,  maklumkan kepada doktor anda sekiranya anda mengalami sebarang perubahan, contohnya, perubahan warna atau saiz tahi lalat, atau sekiranya perubahan pigmentasi yang berlaku turut disertai kesakitan, bengkak atau lebam.

Doktor anda boleh memeriksa keadaan itu dan memastikan anda mendapat rawatan yang betul jika perlu.
Antara perubahan kulit yang berlaku semasa hamil seperti:-

Chloasma ( pigmentasi pada muka dan leher)

Chloasma juga dikenali sebagai "topeng kehamilan". Ia kelihatan sebagai tompok-tompok gelap pada dahi, pipi dan leher. Pada wanita yang berkulit gelap, ia muncul sebagai tompok-tompok cerah. Ia disebabkan oleh peningkatan hormon melanin iaitu hormon yang memberi warna gelap pada kulit. Hormon ini melindungi kulit daripada cahaya ultraviolet.

Pendedahan kepada cahaya matahari akan membuatkan tompokan tersebut menjadi lebih gelap dan lebih jelas, oleh itu lindungilah kulit anda dengan krim pelindung matahari.Pakailah topi apabila anda keluar rumah. Jika anda rasa tompokan tersebut kelihatan hodoh, anda boleh cuba selaraskan tona kulit menggunakan bedak asas yang agak gelap. Biasanya tompokan ini akan mula hilang dalam tempoh tiga bulan selepas anda bersalin.Dan kemungkinan juga ambil masa yang agak lama untuk hilang..

Linea nigra (garisan gelap sepanjang perut)

Linea nigra ialah garisan menegak berwarna gelap dengan kelebaran sehingga satu sentimeter yang terbentuk pada tengah-tengah perut, biasanya merentasi pusat. Ia biasanya muncul sekitar trimester kedua. Ia disebabkan oleh pigmentasi pada kulit di mana otot abdomen anda meregang untuk memudahkan pembesaran bayi anda.

Garisan pigmentasi ini akan pudar dalam masa beberapa minggu selepas anda melahirkan, namun anda mungkin perlu menggosoknya sedikit untuk menghilangkan kulit kering. Bahagian-bahagian badan lain seperti puting payudara, tahi lalat dan bintik-bintik gelap pada kulit mungkin akan turut mengalami perubahan pigmentasi.

Jaringan urat  (spider veins

adalah kapilari-kapilari darah (salur darah halus) yang biasanya kelihatan pada pipi. Ia biasa berlaku pada wanita hamil, terutamanya mereka yang sudah biasa mengalaminya. Ia disebabkan oleh peningkatan isipadu darah dalam badan yang memberi lebih tekanan pada kapilari yang sememangnya lebih sensitif semasa anda hamil.

Untuk mengurangkan kemungkinan jaringan urat ini berlaku, lindungi muka anda daripada kesejukan atau kepanasan melampau kerana keadaan ini boleh menggalakkan pembetukan jaringan urat. Urat-urat ini akan hilang setelah tahap hormon anda menjadi stabil semula selepas bersalin.

Bintik-bintik dan jerawat 

Kehamilan kadang-kala boleh mencetuskan pertumbuhan jerawat. Tahap hormon yang tinggi boleh menggalakkan penghasilan sebum iaitu minyak yang membuatkan kulit anda anjal. Namun terlalu banyak sebum dihasilkan boleh menyebabkan liang-liang muka tersumbat dan mengakibatkan kulit jadi berminyak dan bintik-bintik hitam terbentuk.

Cucilah muka dengan kerap menggunakan pencuci muka yang lembut, dan gunakan pelembap muka tanpa minyak. Jangan gosok tempat yang berjerawat kerana ini akan membuatkan masalah ini lebih teruk.

Elakkan juga dari menggunakan apa2 krim kecuali atas nasihat doktor. Sesetengah krim seperti ini tidak boleh digunakan semasa hamil. 

Selulit

  Selulit(stretch marks) ialah garis-garis halus berwarna kemerahan atau kecoklatan (bergantung kepada warna kulit anda) yang biasanya muncul pada perut, payudara dan paha. Ia berlaku kepada kira-kira 75 hingga 90 peratus wanita hamil. Ia disebabkan oleh regangan kulit apabila berat badan anda semakin bertambah sewaktu hamil.

Tahap hormon yang tinggi turut mengganggu keseimbangan protein pada kulit dan menyebabkan kulit menjadi lebih nipis berbanding biasa. Selepas bersalin, pigmentasi berwarna kemerahan atau kecoklatan pada tanda regangan ini akan beransur pudar dan garis-garis tersebut akan kelihatan lebih cerah daripada kulit di sekelilingnya.

Sesetengah wanita bernasib baik kerana mempunyai kulit yang lebih elastik daripada orang lain. Ini bermakna, mereka tidak akan mengalami tanda regangan. Tetapi bagi kebanyakan daripada kita, ini hanyalah salah satu kesan kehamilan yang harus kita hadapi. Anda boleh cuba mengurangkan tanda regangan dengan mengelak daripada menambah berat badan terlalu cepat, menyapu minyak atau krim yang kaya dengan vitamin E pada perut untuk menjadikannya lebih anjal, mengamalkan pemakananan yang kaya dengan vitamin E dan C, serta zink dan silika untuk membantu mengekalkan kesihatan kulit.

Satu ulasan kajian mengenai krim untuk menghalang tanda regangan mendapati bahawa hanya satu sahaja kajian, yang dilakukan di Sepanyol, yang menunjukkan bahawa krim dapat membantu. Ini dilakukan dengan mengurut badan menggunakan krim yang dipanggil Trofolastin. Krim ini mengandungi bahan aktif ekstrak Centella asiatica, alpha tocopherol (vitamin E) dan collagen-elastin hydrolysates.

Melecet semasa hamil

Apabila berat badan anda bertambah, sesetengah tempat pada badan anda boleh melecet, seperti pada paha atau bawah payudara. Kulit di kawasan tersebut akan menjadi merah dan lembap, kemudian melepuh, dan mengeluarkan bau. Keadaan ini dikenali sebagai intertrigo.

Pastikan kawasan yang terjejas itu sentiasa kering.Pakailah pakaian yang diperbuat daripada kapas untuk menyejukkan kulit dan elakkan memakai seluar yang ketat.

Maklumkan kepada doktor anda mengenai perkara ini, terutamanya jika anda banyak berpeluh, kerana ia boleh menyebabkan jangkitan fungus atau keputihan . Keputihan perlu dihapuskan sebelum bayi anda lahir kerana ia boleh dijangkitkan kepada bayi semasa anda bersalin.

Ruam dan kegatalan 

Ruam dan kegatalan sementara yang datang dan pergi tanpa sebab-sebab tertentu adalah perkara biasa dalam kehamilan. Peningkatan tahap hormon membuatkan anda lebih sensitif apabila bersentuhan dengan bahan-bahan tertentu yang biasanya tidak mempunyai kesan apa-apa. Contohnya, anda mungkin lebih sensitif terhadap klorin dalam kolam mandi.

*******************************************************************************


Untuk mengatasi masalah ini bukan hanya penjagaan luaran shj,tetapi dalaman juga..
Tetapi harus di ingat,IBU HAMIL harus berhati2 untuk mengambil atau menggunakan sebarang produk.Pastikan produk itu tidak mengandungi bahan2 kimia terlarang yang boleh memberi kesan pada bayi dalam kandungan.

Bagaimana SHAKLEE boleh membantu mengatasi masalah ini??
Shaklee menyediakan produk2 yang berasaskan sumber semulajadi. Tanpa bahan kimia,selamat dan InshaaAllah berkesan.Semestinya selamat untuk ibu dan bayi.

Cadangan supliment2 untuk mengatasi masalah2 kulit semasa hamil adalah :-

#VITAMIN C
#ESP
#B COMPLEX

Sekiranya anda berminat dengan supliment2 dari SHAKLEE yang berkualiti ni,anda boleh hubungi saya untuk sebarang pertanyaan atau tempahan.

Konsultasi SPECIAL khas untuk anda yang membeli dengan saya.

I'M Your Shaklee Independent Distributor

Eda Ali
ID No  1093741
Call/sms/whatsap  01114307287
Telegram  0196347501
Email  lornarica@yahoo.com

*produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnosis,merawat,menyembuh sebarang jenis penyakit*













  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment